Over de school

Veelgestelde vragen

De lessen starten om 9.00 uur, dat is fijn voor de late opstarters en verre fietsers. Soms heb je van 8.30 – 9.00 uur maatwerk zoals spreekuur met je coach of vragenuur met je docent.

Wij houden een maximum van 26 leerlingen per klas aan. Bij de meeste mavo- en havo-scholen in de regio zijn de klassen gemiddeld groter, tot wel 32 leerlingen.

Elke leerling heeft een coach, elke klas heeft twee coaches. Mentor noemen wij coach. Je coach begeleidt jou en je klas door je te bevragen en als het nodig is je bij te sturen bij het leren, het samenwerken in de klas en bij het kiezen van je studie.

De mobiele telefoon mag in de klas niet gebruikt worden. Dat verstoort je concentratie. De mobiele telefoon gaat in de kluis of in de telefoontas in het lokaal waar je les hebt. In de pauzes houden we het gebruik van je mobiele telefoon zo beperkt mogelijk. Dan is er meer tijd en aandacht voor gesprekjes, een boek, spelletjes, tafelvoetbal, tafeltennis of sporten op het plein in de kooi.

Kleinschaligheid zie je alleen al doordat er maar 300 leerlingen in het gebouw kunnen. Iedereen kent elkaar snel. Ook door onze persoonlijke aanpak met coaching en individueel maatwerk ervaar je de school als klein(schalig). Het moderne en overzichtelijke gebouw versterkt het gemeenschapsgevoel.

Jazeker, we zijn altijd op zoek naar bedrijven en maatschappelijke organisaties die onze leerlingen echte opdrachten geven. Bij het vak technologie & toepassing onderzoeken we een probleem of creëren iets nieuws, door te analyseren en adviezen te geven of ontwerpen te maken. Wij zien de wijk als een bruisende omgeving voor levensecht leren.

Leerlingen in de onderbouw blijven in de pauzes op het plein of in de school. Zij hebben vrijwel geen tussenuren en blijven dan ook op het terrein. Zit je in de bovenbouw, dan mag je van het terrein, tenzij je overlast veroorzaakt. We houden de buurt graag te vriend.

Onze leerlingenraad, met leerlingen uit alle leerjaren, verzorgt de feesten en activiteiten en geven advies aan de schoolleiding over belangrijke dingen zoals de sfeer op school, gebruik van mobieltjes of de aanstelling van een docent. Verder is er een heus PR-team die geïnteresseerden graag alles willen laten zien van Lucent. Ons eco-team doet onderzoek in en geeft advies aan de school over duurzaamheid. En het GSA-team organiseert Paarse Vrijdag organiseert en andere activiteiten om aandacht te geven dat iedereen zichzelf mag zijn (denk aan LHBTIQ).

Onze mavo/havo duurt drie jaar, waardoor je de keuze kunt uitstellen. Na een tweejarige brugklas mavo-havo kun je 3 (en 4) mavo doen, of 3 havo bij ons en daarna 4 havo elders. Zo kun je de kans op de havo openhouden en lang profiteren van ons kleinschalig en succesvol onderwijs met veel coaching en de persoonlijke aanpak.

Na de 3 havo van Lucent kun je direct doorstromen naar 4 havo op het Comenius College, de programma’s zijn op elkaar afgestemd. Je kunt ook naar 4 havo elders, maar daar kunnen we geen plek garanderen. Na 3 havo kun je er ook voor kiezen eerst 4 mavo op Lucent af te ronden en daarna naar 4 havo elders te gaan. Wil je naar het hbo, dan kun je na 4 mavo ook via de tweejarige beroepshavo naar het hbo.

Om begrijpelijke redenen willen veel ouders een zo hoog mogelijk schooladvies. Maar wetenschappelijk onderzoek toont aan – en de Onderwijsraad adviseert niet voor niets – dat een brede en meerjarige brugperiode het beste is voor leerlingen. De meeste scholen kunnen dat niet aan maar Lucent College wel, dankzij onze kleinschaligheid en ons leerconcept. Met een driejarige mavo-havo brugperiode geven wij maximaal ruimte aan het vaak grillige ontwikkeltempo van jonge tieners van 12-15 jaar. Daarmee leggen we de beste basis voor een mooi diploma. Op je 15e naar een nieuwe school voor een havodiploma lijkt ons een kleine hobbel als je drie jaren veilig, leuk en kansrijk Lucentonderwijs hebt genoten.

Als je basisschool je een advies met mavo, mavo/havo, havo of vmbo-g/t heeft gegeven, kun je leerling van Lucent worden. Vmbo-g/t staat voor de gemengde of theoretische leerweg van het vmbo, beide adviezen zijn goed om op Lucent plaats te nemen.

Bij Lucent hebben we echt een goede sfeer, dat blijkt jaarlijks uit onze tevredenheidsmeting. Iedereen kent elkaar en voelt zich veilig. Natuurlijk gebeurt er ook wel eens wat en soms wordt iemand gepest, maar dan lossen we het samen zo snel mogelijk weer op. We letten goed op je, bespreken dat jij je prettig voelt en werken samen aan de goede sfeer in de klas.

Bij veel vakken heb je de laptop echt nodig. Elke dag je laptop opgeladen meenemen is dus heel belangrijk. Je werkt bij veel vakken ook met een boek, we wisselen het goed af.

Voor jou hebben we een gratis kluisje beschikbaar dat je met je schoolpas of een app op je mobiel opent. Voor topsporttalenten hebben we een grote kluis beschikbaar.

Leerlingen kunnen tijdens de les veel (huis)werk maken. Grote werktaken en het leerwerk maak je thuis of in de werkuren op school (8e uur). Je noteert elke les het huiswerk in een speciale agenda, de Plenda. Zo overzie je het huiswerk en leer je steeds beter te plannen.

Lucent College is een open christelijke school en onderdeel van CVO ’t Gooi. We geven het vak levensbeschouwing, oriënteren ons op verschillende geloofsovertuigingen en respecteren ieders keuze. We hebben zorg en respect voor elkaar en de wereld om ons heen. We zijn graag met jou, medewerkers en ouders in gesprek hoe we onze (levensbeschouwelijke) identiteit blijven vormgeven.

De veiligheid in de wijk ten noordoosten van station Hilversum is, zeker overdag, net zoals in de rest van Hilversum. Het is een rustige wijk, net buiten het centrum en goed bereikbaar voor fiets en ov. De wijk 1221 is flink in ontwikkeling, met mooie nieuwe woningen en opgeknapte oude fabrieksterreinen. Het oude imago van ‘over het spoor’ is echt achterhaald.

De naam dankt de school aan de wijk waar de school staat. Lucent Technologies was een bekend bedrijf dat aan de overzijde van de Larenseweg heeft gestaan en waar nu 300 nieuwe woningen zijn gebouwd. Lucent College is een lichte en moderne school die veel gebruikt maakt van technologie, met een persoonlijke aanpak en veel keuzes aan de leerling.

Het predicaat ‘Gezonde School’ van het Voedingscentrum houdt in dat we een rookvrije school zijn, er een groot aantal gezonde producten wordt verkocht in de kantine en in de automaten. Wij motiveren de leerlingen tot een gezonde leefstijl waarbij veel beweging, gezond eten, zonder alcohol, niet roken en veilig mediagebruik wordt gestimuleerd.

Binnensporten gebeurt in de twee prachtige ruime gymzalen. Zodra het weer en de temperatuur het toelaten, maken we gebruik van sportpark Crailoo. Dit ligt op fietsafstand (ongeveer 10 minuten) van het Lucent College. Op vrijdagmiddag kan je een keuzemodule sport doen.

Ben jij een talentvolle sporter en heb je een topsportstatus van de bond? Dan kun je bij ons je (top)sportambities goed combineren met onderwijs. We geven je speciale begeleiding en ondersteunen je met een aangepast rooster of verplaatsen toetsen als het nodig is voor je wedstrijden of training. Lucent is al jarenlang een echte topsporttalentschool.

We luisteren eerst goed naar jou en je ouders en kijken naar je gegevens van de basisschool. In de brugklas krijg je in het najaar een diagnostische toets en dan zijn er drie mogelijkheden:

  • je hebt geen achterstanden;
  • je hebt geringe achterstand en krijgt in kleine groepjes extra ondersteuning van de onderwijsassistent (bijv. leesgroepjes);
  • je hebt flinke achterstand en krijgt intensieve ondersteuning van de remedial teacher.
    • Bij vermoedens van dyslexie doen wij in overleg met ouders aanvullende testen en verwijzen je ouders zo nodig door voor een dyslexie-onderzoek (extern).
    • Leerlingen die Nederlands als Tweede Taal hebben (NT2), krijgen extra ondersteuning van de NT-2 begeleider.

Leerlingen met een dyslexieverklaring krijgen twee keer per jaar een gesprek met de remedial teacher. Met hun dyslexiepas krijgen ze de faciliteiten waar ze recht op hebben, zoals bijv. tijdverlenging. In het najaar is er een informatieavond voor ouders van leerlingen met dyslexie. Bij vragen of problemen kunnen leerlingen terecht bij de remedial teacher, zie hun gegevens op de website en in de schoolgids.

In de brugklas krijg je in het najaar een diagnostische toets. Alle leerlingen krijgen klassikaal rekenles met een digitaal adaptief programma. Dat betekent dat elke leerling zelfstandig op zijn/haar eigen niveau en tempo werkt. De docent ondersteunt je individueel en geeft zo nodig klassikale instructie. Heb je het eindniveau rekenen behaald, dan mag je stoppen met de rekenles. Zo worden de groepen steeds kleiner en heeft de docent meer tijd voor individuele ondersteuning. In het derde leerjaar hebben alle leerlingen weer rekenles om te zorgen dat je op de eindtoets in leerjaar 3 of 4 het niveau 2F behaalt.

Leerlingen met ernstige rekenproblemen kunnen, buiten de lessen om, kortdurend intensieve ondersteuning krijgen van de remedial teacher. Is er meer ondersteuning nodig, dan verwijzen we jou en je ouders naar externe specialisten.

Leerlingen met een dyscalculieverklaring krijgen twee keer per jaar een gesprek met de remedial teacher. Met hun pas krijgen ze de faciliteiten waar ze recht op hebben, zoals bijv. tijdverlenging. In het najaar is er een informatieavond voor ouders van leerlingen met dyscalculie. Bij vragen of problemen kunnen leerlingen terecht bij de remedial teacher.