Extra ondersteuning

Wie doet wat?

Eerste lijn

Docent

Alle docenten zijn geschoold als didactisch coach. Ze stimuleren leerlingen met open vragen en feedback om zelf te denken. De vakdocent verbindt de leerdoelen uit het vak met die van andere vakken en met de actualiteit.


Coach

Elke leerling heeft ook een eigen coach. In de onderbouw helpt die de leerling individueel en in groepjes met leren, de regie over het leerproces en groepsgedrag. In de bovenbouw richt de coach zich meer op presteren richting examen en de keuze voor vervolgstudie en beroep.

Tweede lijn

Interne ondersteunings coördinator

Jaap van Ginkel

De interne ondersteuningscoördinator is de spil van de speciale leerlingbegeleiding binnen de school. Hij stuurt de interne specialisten aan. De ondersteuningscoördinator ondersteunt en adviseert mentoren en docenten en verwijst zo nodig naar interne en externe specialisten. De ondersteuningscoördinator zit ook in de toelatingscommissie van nieuwe leerlingen met een ondersteuningsbehoefte.


Schoolpsycholoog

Boukje Theeuwes

De schoolpsycholoog adviseert en ondersteunt de interne specialisten en de coaches en de docenten. Daarnaast observeert ze in de klas, gericht op de hele groep of één leerling. De schoolpsycholoog kan intelligentie-onderzoeken of screenings voor sociaal-emotionele problematiek zoals faalangst afnemen. De schoolpsycholoog zit in de toelatingscommissie van nieuwe leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte. Ze voert gesprekken met de ouders en scholen, inventariseert problematiek en stelt een Ontwikkeling Perspectief Plan (OPP) op.


Remedial teacher

Anneke van der Heijden

De remedial teacher levert specialistische didactische begeleiding aan leerlingen met leerproblemen op het gebied van taal, rekenen en werkorganisatie. De remedial teacher signaleert en screent leerlingen en geeft ze ondersteuning buiten de klas. Ook adviseert en coacht zij docenten en denkt mee over het begeleidingsbeleid van de school. Het beleid van de school is om de leerling zoveel mogelijk door de docent in de klas en de coach te begeleiden. Wanneer deze begeleiding, ook na extra steun van de docent, onvoldoende effect heeft, schakelen we de remedial teacher in.


Rekenspecialist

Theo Oosterhagen

De rekenspecialist coördineert de rekenonderzoeken en begeleidt samen met de remedial teacher leerlingen met complexe rekenproblematiek en dyscalculie.


Leerlingbegeleider

Boukje Theeuwes

De leerlingbegeleider begeleidt leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte op sociaal-emotioneel gebied, zoals de voormalige ‘rugzak’-leerlingen uit cluster 4: kinderen met stoornissen en gedragsproblemen. Ze voert regelmatig individuele gesprekken met de leerling en is verantwoordelijk voor het uitvoeren van zijn of haar Ontwikkeling Perspectief Plan (OPP). Ook ondersteunt en adviseert zij de coach en de docenten.


Vertrouwenspersoon

Theo Oosterhagen

Boukje Theeuwes

Leerlingen kunnen met vragen en problemen in eerste instantie het beste bij hun coach terecht. Of anders bij hun teamleider. Hebben ze lastige vragen of problemen die ze liever in vertrouwen willen bespreken met een ander, dan zijn daar de interne vertrouwenspersonen voor.

Derde lijn

GGD (schoolarts en verpleegkundige)

De schoolverpleegkundige onderzoekt alle leerlingen in het tweede leerjaar. Indien nodig vindt vervolgonderzoek of verwijzing plaats. De schoolarts heeft zitting in het Groot Overleg en onderzoekt, indien nodig, leerlingen die zijn aangemeld bij het zorgteam. Eens in de vier jaar doen de leerlingen van leerjaar 2 en 4 mee aan het EMOVO-onderzoek (Elektronische Monitor en Voorlichting), een anonieme digitale vragenlijst naar het welzijn en de gezondheid.


Leerplichtambtenaar

De leerplichtambtenaar van het Regionaal Bureau Leerlingzaken (RBL) controleert bij ongeoorloofd schoolverzuim, voert gesprekken met leerling en ouders en stuurt indien nodig de leerling door naar Halt.


Gemeente

De gemeente is verantwoordelijk voor alle vormen van jeugdhulp. Bijvoorbeeld hulp aan huis bij problemen in het gezin. Gemeenten hebben ook de plicht om jeugdhulp en ondersteuning te bieden. Bijvoorbeeld aan jongeren met een beperking, stoornis, aandoening of opgroeiproblemen. De school kan een leerling doorverwijzen naar de gemeente. De gemeente geeft dan een indicatie af voor passende hulp. De jeugdconsulent kan ook naar school komen om met de IZC-er en ouders (en/of leerling) af te stemmen welke hulp nodig is.


Maatschappelijk werker

Wanneer thuisproblematiek het functioneren van de leerling belemmert, kan de leerling hulp ontvangen van de maatschappelijk werker. Na toestemming van de ouders spreekt hij of zij deze leerling om de hulpvraag duidelijk te formuleren en verder te helpen. De maatschappelijk werker wordt ingeschakeld via de gemeente(consulent).


Ambulante begeleider

De ambulante begeleider is een externe deskundige vanuit het speciaal onderwijs. Vanuit De Kleine Prins biedt de ambulante specialist begeleiding aan leerlingen die vallen onder cluster 3: langdurig zieke kinderen en kinderen met een lichamelijke beperking. Vanuit Auris is er begeleiding aan leerlingen die vallen onder cluster 2: dove en slechthorende kinderen.